Poradnik „Kupowanie auta używanego” – część 5 Przed jazdą testową

W poprzednich odcinkach naszego kompendium wiedzy o zakupie samochodu używanego przyglądaliśmy się masce i elementom zewnętrznym, następnie zlustrowaliśmy wnętrze i kokpit, posłuchaliśmy uważnie co pod maską piszczy, a dzisiaj…

Wreszcie wsiadamy za kierownicę. Jednak zanim ruszymy na jazdę testową, należy znów wytężyć słuch, wzrok i odnotować w myśli kilka kolejnych spostrzeżeń. Podczas przekręcania kluczyka należy zwrócić uwagę, jak długo świeci się lampka oleju. Jeśli nie gaśnie po krótkiej chwili, można przypuszczać, że silnik w tym egzemplarzu pozostawia wiele do życzenia lub pompa oleju dobre lata ma już dawno za sobą.

Zwracamy uwagę na pozostałe kontrolki – mruganie lub długie świecenie oznacza, że temu układowi należy przyjrzeć się bliżej i jest bardzo prawdopodobne, że do ceny samochodu od razu możemy doliczyć koszty naprawy wadliwego elementu.

Przekręcamy kluczyk do końca, wsłuchując się uważnie w pracę rozrusznika. Jeśli odpala od razu, to już duży plus. Jeśli kręci bez końca albo odpala „leniwie” – przyczyn należy doszukiwać się w akumulatorze, rozruszniku lub alternatorze. Któryś z tych elementów (lub wszystkie) ledwie zipie i niechybnie pożegna się niedługo ze światem.

Drążek zmiany biegów powinien zwrócić naszą uwagę w szczególności. Skrzynia biegów i sprzęgło to kosztowna sprawa, dlatego warto poświęcić im kilka minut. Przy niskich temperaturach może zdarzyć się, że biegi wchodzą trudniej , jednak generalnie powinny zmieniać się bez używania siły lub „szukania” drążkiem, lekko i pewnie, bez podejrzanych zgrzytów. Drążek nie powinien zbytnio drżeć w dłoni. Dobrym testem na sprzęgło jest próba ruszenia samochodem z trzeciego biegu przy zaciągniętym hamulcu ręcznym. Jeśli samochód nie zgaśnie – sprzęgło nadaje się do wymiany, a to oznacza dodatkowe koszty.

Nie ruszając jeszcze z miejsca, kręcimy kierownicą maksymalnie w lewo i prawo. Nie powinny towarzyszyć temu żadne piski. W samochodzie wyposażonym we wspomaganie kierownicy podejrzane dźwięki mogą oznaczać  kłopoty z pompą wspomagania.

Warto się wsłuchać w grę silnika, dodając delikatnie gazu. Przy wprowadzeniu silnika na 1500-2000 obrotów / min. dobrze słychać równą (lub nierówną…) grę tłoków i sworzni. Nie powinny towarzyszyć temu żadne stuki, rzężenie czy prychanie.

Czas zatem na ruszenie na jazdę testową! O tym już w kolejnym odcinku.

 

Partnerem merytorycznym cyklu jest Salon Samochodów Używanych Pol-Motors.

uzywane

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Facebook
  • LinkedIn