Poradnik „Kupowanie auta używanego” – część 6 Jazda testowa

Nasz poradnik o zakupie samochodu używanego przechodzi w decydującą fazę – przyglądaliśmy się już masce i elementom zewnętrznym, następnie zlustrowaliśmy wnętrze i kokpit, posłuchaliśmy uważnie co pod maską piszczy, włączyliśmy silnik i wsłuchaliśmy się w grę poszczególnych układów.

Dziś ruszamy w jazdę testową. Jeśli warunki na to pozwalają, jazdę warto wykonać zarówno w terenie zabudowanym, jak i wyjechać poza miasto, aby przetestować auto w każdych warunkach. Idealnie byłoby, abyśmy spróbowali pojeździć autem zarówno w świetle dziennym, jak i po zmroku. W praktyce może okazać się to trudne, chociaż w okresie zimowym mamy taką szansę, umawiając się na jazdę w godzinach 15-17.

Oprócz sprawdzenia samochodu podczas typowej jazdy w mieście i poza terenem zabudowanym, warto na jakimś pustym placu wykonać najpierw kilka pełnych kółek i ósemek. Stukot dobywający się z okolicy przednich kół oznacza prawdopodobnie zużycie przegubów napędowych. Sprawdzamy również, jaki dym wydobywa się z rury wydechowej. Biały dym przy nierozgrzanym silniku nie jest powodem do niepokoju, natomiast zarówno niebieskie, jak i czarne spaliny zwiastują duże problemy z silnikiem.

Kiedy ruszymy z miejsca, staramy się najpierw jechać „normalnie”, bez specjalnych zrywów ani zbytniego eksploatowania silnika – podczas płynnej jazdy najtrafniej ocenimy komfort prowadzenia samochodu i najłatwiej wychwycimy niepokojące sygnały.

Podczas jazdy zerkamy na kontrolki. Wskaźnik temperatury silnika po paru (w zimie nawet parunastu) minutach powinien się podnieść. Jeśli w ogóle się nie wychylił, prawdopodobnie wskaźnik jest uszkodzony lub odłączony. Jeśli z kolei bardzo szybko pokazuje zbyt dużą temperaturę – mamy problem z silnikiem lub chłodnicą.

Wskaźnik prędkościomierza powinien podnosić się równomiernie – drgająca wskazówka słusznie powinna budzić nasze podejrzenia, że ktoś przy nim majstrował.

Zarówno kierownica, jak i drążek zmiany biegów nie powinny drżeć nam w rękach. Jeśli tak się dzieje, możemy spodziewać się wydatków na naprawę niesprawnego układu kierowniczego lub wymianę elementów zawieszenia.

Podczas jazdy testowej zwracamy uwagę na wszystkie podejrzane stuki i odgłosy dochodzące spod maski i podwozia, a także wsłuchujemy się w pracę silnika. Warto w tym celu wyciszyć radio i nie włączać przez pewien czas dmuchawy ani klimatyzacji.

Poza terenem zabudowanym możemy protestować samochód pod kątem osiąganego przyspieszenia. Warto też kilkukrotnie nacisnąć mocniej na hamulec. Jeśli słychać tarcie, nie jest to jeszcze powodem do zmartwienia – to naturalne, że tarcze mogły trochę zardzewieć, jeśli auto stało przez pewien czas nie używane. Natomiast jeśli samochód ściąga na jedną stronę, to mamy problem w układzie hamulcowym, a kaliber tego problemu warto sprawdzić już w warsztacie.

W czasie szybszej jazdy zwracamy uwagę, czy samochodem nie buja i nie huśta – jeśli czujemy się jak na morskiej łajbie, to mamy do wymiany co najmniej amortyzatory, a może i inne elementy układu zawieszenia. Na prostej drodze odrywamy na chwilę ręce od kierownicy i sprawdzamy, czy samochód jedzie prosto. Ściąganie na którąś stronę może mieć wiele przyczyn – od złego ustawienia przednich kół, do kłopotów z elementami zawieszenia. Prawidłową diagnozę również usłyszymy w warsztacie mechanicznym.

Po odbyciu jazdy testowej, warto podsumować zdobytą do tej pory wiedzę na temat samochodu. Jeśli istnieją co najmniej dwa poważne powody do niepokoju, rekomendujemy odpuszczenie sobie tego egzemplarza – podaż używanych samochodów w Polsce jest na tyle duża, że przypuszczalnie znajdziemy coś bardziej interesującego. Jeśli natomiast bilans plusów i minusów nadal przemawia na korzyść testowanego modelu, warto wybrać się do warsztatu na oględziny przez wykwalifikowanego mechanika. Za taki przegląd auta przed zakupem zapłacimy już od 100 zł, a zyskamy pewność co do rzeczywistej kondycji samochodu.

W kolejnym odcinku dopełniamy formalności zakupu i sprawdzamy dokumentację samochodu.

 

Partnerem merytorycznym cyklu jest Salon Samochodów Używanych Pol-Motors.

uzywane

One thought on “Poradnik „Kupowanie auta używanego” – część 6 Jazda testowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Facebook
  • LinkedIn